Wednesday 22 January 2014

IKAN BILIS & IKAN JOSS..!

Asslammualaikum.. Hye korang..
 
     Arini aku berkenan sgt nak bercerita tentang pekerjaan.. Mesti pelik kan, apa kene ngene dgn ikan nih..???!! (oh, plss jgn wat muke konpius.. sabar2.. I nk story laa nih.. hehehe)
 
     Actually, aku br je lepas baca status kwn facebook aku (bkn kwn pn sbenanye, xpnah tgur, juz junior aku ms skool..).. Statusnye seolah2 memperkecilkan company kecik yg br nk tumbuh.. Maaf, sebelum tu aku nk btau, bidang kerja aku adalah engineering.. So, yg aku cter ni adalah pendapat aku ttg real industries yg aku hadap skang.. Kalau bidang lain, aku x sure korang same tak dgn aku.. So, berbalik pd cter td.. Aku agak meluat bler fresh graduates yg terlalu demand utk keje. Aku sgt memahami, sape lah yg xnk keje best2, gaji gempak2 & mcm2 benefit lain kan.. Ty 1 dunia ni, 1 dunia akn jwb "aku nak..!".. Tp pd pendapat aku, dlm industry hebat kter skang, saingan terlalu byk.. Kebanyakan company bayar gaji kter based on pengalaman & minimum sgt jumlahnye company yg byr gaji kter based on qualification.. Prinsipnye mcm ni..:-
 
1) Qualification = Good
2) Experience  = Better (but limited)
3)Qualification + Experience = Excellent
 
     So, bler dh camni, korg leh imagine gaji yg berhak utk korg dpt kan based on factors ni.. Tak bermaksud aku cakap, keje skang ada experience pn dh cukup, qualification xperlu pn xpe.. Absolutely NO..!! It's SALAH..!! Both factors ni important.. Qualification without kter tahu/pandai wat keje, worth tak kalau company nk bayar gaji korang.. Pk sendiri.. & Experience without qualification, better kan asalkan tau wat keje.. BUT, bler gaji korang dah sampai tahap maksimum (depends on korg nye company), gaji korang akan terhad setakat tu.. Coz utk ke setiap 1 tahap, qualification juga penting.. For example, utk 1 new project, kter perlu submit details pekerja and so on.. Pnah ada 1 kes, kami tak boleh letakkan sorg colleague utk handle our project, padahal beliau adalah Project Manager.. Semuanye sbb beliau juz ada pengalaman 15 tahun dlm bidang ni & no qualification at all.. At the same time, beliau applied utk ke company lain, position yg same, kene reject coz no qualification.. Korg pk kan..
 
     Yang paling baik, adalah qualification pakej skali dgn experience.. Sape yg ada ni mmg gempak, mmg awesome..! Aku salute mereka yg leh dtg dgn pakej ni..:) Dgn pakej ni, korg nk demand setinggi mane pn xde hal.. Trust me..! Tp buktikan laa experience korang tu bkn calang2 (korang tau pe nk wat & sebagainye..)..
 
 
~~~~~Sambung pd pengalaman aku sikit~~~~~
 
 
     Mule-mule aku abis blaja dulu, as degree holder, cukup ssh nk cari keje.. Walaupun peluang pekerjaan byk, berpuluh kali interview, xde 1 pn yg lekat.. 6 bulan aku menganggur.. Pnat duduk, aku baring.. Pnat baring, aku duduk.. Menghadap laptop, semata2 nk cari keje.. Last skali, aku dpt keje dkat company kecik je, name company kalau google pn, takkan jumpe profile nya.. Tapi aku grab & ttp pergi.. Alhamdulilah rezeki aku kat situ.. Aku keje hampir 2thn.. Mcm2 pengalaman aku dpt, sama ada yg baik atau yg buruk.. Yg baik, tambah baik lg.. Mane yg buruk, kene perbaiki.. Kemudian aku cube intai peluang utk berhijrah.. Alhamdulilah, dgn pengalaman yg aku ada, 1st day interview, aku trus diterima kerja.. Benefit indah, gaji leh demand sikit (hehehe..), allowance & byk lg.. Welfare staff pn sgt2 dijaga.. Sampai skang aku masih di sini sbb terlalu syg utk tinggalkan.. Tp kalau ada yg lg baik menanti 1 hr nnt, mgkn aku akn tinggalkan gak.. But aku proud sbb dpt pengalaman hebat dr sini..
 
     Aku akui, ada yg mereka2 berjaya dpt keje best2 right after graduated.. Tp bergantung pd rezeki & usaha.. Plg penting utk yg baru nk bercinta dgn alam pekerjaan ni, jgn laa terlalu memilih.. Grab je ape yg dihidangkan dlu.. In shaa Allah yg baik dtg kemudian.. Dapatkan pengalaman, penuhkan ilmu di dada, believe in ALLAH S.W.T, peluang kamu mesti akan tiba.. Cpt atau lmbt.. Lagi 1, gaji jgn demand2 sgt2 kalau awl2 nk keje, sbb awk xde pengalaman lg.. Org xtau awk leh wat keje atau x.. Bler awk dpt keje, buktikan awk mampu, amik hati employer (bkn kaki kipas okeh..! dilarang same skali..), keje rajin2 & jgn berkire soal masa kalau awk terpakse overtime.. Bende ni kdg2 di ambil kire, ms pemberian bonus, increment atau insentif awk nnt.. Ingat tu.. Awk kene love keje awk tu mcm awk sakan bercinta.. Okeh, promise ekh..:) Pastu plss jgn perlekehkan company kecik yg ibarat IKAN BILIS & bandingkan plak dgn company bsar yg ibarat IKAN JOSS.. Awk pn, lahir2 kecik, kemudian br membesarkan..:) Bknnye awk lahir trus dh pndai jln.. Dr yg kecik kter dpt pengalaman, bler dh bsar kter belaja dr pengalaman.. Btul tak adik2..?? Hehehe.. Renung-renungkan..
 
     Ok, setakat tu je laa pendapat aku bg mereka yg br nk berjinak2 dgn keje.. Bler dh ada keje, komitmen mmg akn ttbe byk, yelaa ada yg nk beli kete, nk beli rumah, nak bergaya & sebagainye.. Tp most important, jgn lupe mak ayh kter yg dh jg kter dr lahir smp dh bekerjaya.. Berkat hidup kter kalau kter dpt restu & doa mereka.. Amin.. LOVE..!
 
 
 

No comments:

Post a Comment